I de senere år har Wim Hof metoden fået mere og mere opmærksomhed. Wim Hof metoden er karakteriseret ved to grundlæggende elementer, nemlig vejtrtrækningsøvelser og kuldetræning.

Men hvordan virker det? Og er der kontraindikationer for denne slags træning?

I det følgende vil jeg gennemgå nogle grundlæggende træk ved vejrtrækningsdelen af Wim Hof metoden og diskutere nogle af de mekanismer som vi tror lægger bag de effekter som vi oplever af træningen.

Wim Hofs bedrifter

Nogle af de Wim Hofs bedrifter:

  • Modstå højdesyge.
  • Bestige Kilimanjaro kun i ført shorts.
  • Løbe en marathon i Namibias ørken uden vand.
  • Sidde næsten 2 timer med hele kroppen under is (1 grad varmt vand) uden at hans kernetemperatur faldt.
  • Modstå indsprøjtning af et endotoxin, hvor den normale reaktion ville have været feber, rysten, kvalme, etc.
  • Og meget mere. Wim Hof har 27 rekorder i Guinness rekord bog.

Vejtrækningsmetoden kort forklaret

wim hof buteyko centerGanske kort fortalt så består vejrtrækningsmetoden i følgende:

  • Tag 25-30 store vejtrækninger (det kan være gennem næse og/eller mund – det er lige meget ifølge Wim Hof).
  • Bevar fornemmelsen af at du trækker mere luft ind end du ånder ud.
  • Efter den sidste vejrtrækning ånder du helt ud og HOLDER VEJRET alt i mens du vender dit indre blik op mod det tredje øje.
  • Hold vejret indtil du igen føler du er nødt til at trække vejret. Her laver du en stor indånding og holder vejret i ca. 10-20 sek, hvorefter du trækker vejret normalt igen.

I denne video gennemgår vi vejtrækningsmetoden skridt for skridt. Det kan være en god ide i starten at følge videoen mens du gør det selv.

Videnskaben

En nøgle til det endokrine system?

Det virker til, at Wim Hof metoden giver adgang til dele af det autonome nervesystem, hvilket vi ifølge klassisk vestlig videnskab ikke burde kunne. Metoden åbner altså en dør ind til processer som ellers forløber uden at vores vilje kan kontrollere dem. Med Wim Hof metoden beretter mange, at de efter de 30 vejrtrækninger og det lange vejrhold oplever en skærpelse af sanserne og mere mental klarhed. Dette er et resultat af en stimulering af vores endokrine system. Der er noget ved denne vejrtrækningsøvelse som får os til at producere mere adrenalin og nor-adrenalin end vi sædvanligvis gør i vores dagligdags liv. Man kan således spekulere, at Wim Hof metoden fungerer ved at åbne en dør til det endokrine system ved at manipulere med vores kamp eller flugt mekanisme. Men dette er som sagt endnu ikke helt klarlagt.

CO2’s mange roller

Istedet kan vi prøve at kigge på de ting som vi faktisk ved om metoden. Når vi trækker vejret mere end det som er nødvendigt, dvs. vi hyperventilerer og tager store vejrtrækninger, så udskiller vi kuldioxid (CO2) fra vores system, hvilket gør at blodet bliver mere basisk, dvs. vores ph stiger. Når vores ph stiger, så binder ilten sig stærkere til vores røde blodlegemer og det bliver sværere at afgive ilten fra vores blod til vores væv (muskler, organer, hjerne, etc.). Dette er veldokumenteret og går under begrebet Bohr-effekten.

Vi ved også, at CO2 har en række vigtige funktioner i kroppen. F.eks.

  • CO2 er vasodilaterende (udvider blodårene).
  • CO2 er bronchodilaterende (åbner luftvejene).
  • CO2 udnytter Bohr-effekten, så ilt mere effektivt kan afgives fra blod til væv.
  • CO2 er beroligende for nervesystemet.

Når vi således med de 30 vejrtrækninger udvasker CO2, så gør vi det modsatte midlertidigt. Dvs. vi:

  • Skaber vasokonstriktion.
  • Skaber bronchokonstriktion.
  • Får blodet til at holde mere på ilten, så den ikke afgives til vævet.
  • Exciterer nervesystemet.

Men men men… Samtidig er det blevet bevist, at Wim Hof metoden genererer meget store mængder adrenalin, og disse virker vasodilaterende og bronchodilaterende og bevirker at hjertet pumper mere blod (og således ilt) ud til musklerne. Der er således noget som modbalancerer den effekt som et tab af CO2 normaltvis ville have.

(En lille sidebemærkning: faktisk viste studiet, at Wim Hof metoden udløste mere adrenalinproduktion end det som man får ved et elastikudspring)

Wow, jeg kan holde vejret meget længere end jeg troede muligt

En interessant effekt af Wim Hof metoden er at man efter de 30 vejrtrækninger kan holde vejret på tomme lunger i længere tid end man typisk ville forvente. Wim Hof forklarer, at det skyldes at man fyldt kroppen op med ilt gennem de 30 vejrtrækninger, men dette går meget i mod hvad respiratorisk fysiologi ellers siger. Vi ved at iltmættetheden i blodet på et sundt menneske vil ligge på et sted mellem 95-99 %, hvilket ikke ændrer sig væsentligt selvom man trækker vejret ekstra meget. Det som ændrer sig er CO2-niveauet, og dette falder kraftigt. Dette er væsentligt i forhold til vejrholdet.

Typisk tror folk nemlig at man trækker vejret fordi vi har brug for mere ilt. Dette er under normale omstændigheder forkert, da det faktisk er det respiratoriske center i hjernen som reagerer på en ophobning af CO2 (som den siger til kroppen at den skal skille sig af med) og ikke en mangel på ilt (O2). Når man således laver 30 store vejrtrækninger, så daler CO2 niveauet, hvilket betyder at der går længere tid inden man har bygget en stor nok CO2-koncentration op i blodet til at hjernen sender signalet til at trække vejret. Det er derfor man kan holde vejret så længe! Ikke fordi man har fyldt kroppen op med ekstra meget ilt.

Viljestyret kontrol over immumsystemet?

Vi ved, at Wim Hof kan gøre en masse usædvanlige ting, som almindelige mennesker ikke kan, men spørger du Wim Hof, så siger han at alle kan lære det. Et studie udført i Holland på Radboud University viste, at Wim Hof kunne undertrykke en normal immunrespons (feber, rysten, kvalme, etc.) efter at han havde fået indsprøjtet en type koli-bakterie ind i blodbanen. Herefter sagde han, at han kunne reproducere resultaterne med andre end ham selv.

wim hof test buteyko center

Resultaterne af det studie kom frem i artiklen” Voluntary activation of the sympathetic nervous system and attenuation of the innate immune response in humans”. Her fandt man, at de personer som trænede i Wim Hof metoden havde væsentligt færre symptomer end kontrolgruppen.

Man så at metoden ”resulterede i frigivelse af adrenalin, stimulering af tidlig anti-inflammatorisk IL-10 produktion, og deraf følgende reduktion af den naturlige pro-inflammatoriske immunrespons” under eksperimentel endotoxemi (en tilstand hvor der er endotoxiner i blodbanen. I dette tilfælde koli-bakterierne).

Resultatet for udøverne var at de havde færre symptomer af indsprøjtningen og at de hurtigere vendte tilbage til deres normaltilstand. Disse resultater gav forskerne anledning til at tro, at vejrtrækningsmetoden kunne bruges i arbejdet med auto-immun sygdomme.

Her er et link til studiet: http://www.pnas.org/content/111/20/7379.full

Hvad så nu?

Prøv Wim Hof metoden! Og se hvad den gør for dig! 😊

Hvis du er astmatiker, KOL-patient eller har lignende vejrtrækningsrelaterede diagnoser, så vent lidt med det. Inden du kan begynde på denne slags øvelse, vil det være nødvendigt for dig at gøre et vist forarbejde, og her kommer Buteyko-metoden ind i billedet. Men mere om det en anden gang.

Jeg håber dette indlæg gav lidt inspiration og lidt indblik i, hvilke mekanismer der er i spil, når vi laver vejrtrækningsøvelser ala Wim Hof. Hvis du vil lære mere om dette, så kan du kontakte Buteyko Center for flere oplysninger om vores kurser, workshops og individuelle sessioner. Vi arbejder med base i hjertet af Aarhus, men tilbyder også skype konsultationer for folk som bor andetsteds i Danmark og udland.

Glæd jer til nye indlæg, som vil forklare og diskutere flere vejrtrækningsmetoder. Der kommer mere om blandt andet Wim Hof, Buteyko-metoden, Oxygen Advantage og pranayama.

Kasper Andersen
Følg os

Kasper Andersen

Kasper Søgaard Andersen er kropsnørd af passion og profession. Han er certificeret Buteyko og Oxygen Advantage instruktør og ejer af Buteyko Center og Tairo Klinik i Aarhus, hvor han tilbyder individualiseret vejrtrækningstræning og kropsbehandling. Vejrtrækning har været en essentiel del af Kaspers personlige træning i mere end 10 år og han fortsætter den dag i dag med at udforske nye og gamle metoder. Sin fritid tilbringer Kasper med at studere, træne og hygge sig med sin familie.
Kasper Andersen
Følg os
Share This